Zie die appeltaart maar als trofee op je wiellerrondje

Eerlijk toegegeven, de kop koffie met punt appeltaart zijn favoriet halverwege het wielerrondje, maar waar doe je het lichaam nu echt een plezier mee? En hoe te kiezen uit het overweldigende aanbod aan energierepen en sportdrankjes?

,,De meeste sporters hebben voor een goede sportpresentatie geen energiegel of -reep nodig”, trapt Sietse Orie, woordvoerder van het Voedingscentrum, af. Je kunt voor het sporten namelijk echt voldoende vocht en energie uit je dagelijkse voeding halen, gewoon uit de welbekende Schijf van Vijf. Alleen als je echt heel intensief sport en dus flink wat uurtjes wegtrapt, kan extra energie nuttig zijn. ,,Als je in zo’n geval een sportdrankje wil, ga dan vooral voor de hypotone of isotone dranken waarmee je het best de vochtbalans kan aanvullen.”, tipt Orie. En laat de hypertone dranken - vooral frisdranken - liever staan omdat het lichaam dan minder goed vocht kan opnemen. Qua energierepen gaat de keuze vooral naar self made: ,,Dan weet je precies wat erin gaat en kun je zoveel mogelijk voor onbewerkte producten kiezen”. En die appeltaart en koffie? ,,Dat levert je natuurlijk ook energie op, maar ook een hoop calorieën die je niet per se nodig hebt. Beter alternatief zou dus – gewoon – een stuk fruit en water zijn. ,,Als je met wielrennen toch al gezond bezig bent, kan het misschien extra voldoening geven en wordt je workout nóg completer door voor een gezond alternatief te kiezen. ,,Maar op z’n tijd moet dat stuk appeltaart echt wel kunnen als een soort van trofee op je sportieve prestaties.”