Premium

Verkiezingscampagne 2021: de plakzuil staat online. ’Op Facebook kan alles’

Coronajaar 2021 is bij uitstek het jaar van de online verkiezingscampagne. Die beperkt zich niet tot social media-accounts van politici. Sommige politieke partijen betaalden vanaf september al meer dan honderdduizend euro voor advertenties op platforms als YouTube en Facebook. Onderzoekers waarschuwen voor ’microtargeting’: „Verschillende doelgroepen kunnen volstrekt verschillende berichten krijgen en niemand die het merkt.”

Floor, een man van middelbare leeftijd, kijkt recht de camera in. Hij staat voor een zalmroze achtergrond die kleurt bij zijn geruite roze sjaal. „Ik kan mezelf niet laten omscholen omdat ik ’maar’ mavo heb en als ik naar de pabo wil, heb ik havo nodig”, zegt hij. Er volgt een close-up van zijn oog. ’Hoe vrij zijn we als Floor de kans niet krijgt om zich om te scholen tot leerkracht?’, komt met zwarte letters in beeld. Dan zien we het groene logo van D66.