GroenLinks wil het nu wel eens weten: Waarom neemt Soest geen maatregelen om clandestien gebruik van polderwegen onmogelijk te maken?

Boer Wytze Nauta vist zijn in de sloot gegooide wegversmalling weer op.
© archieffoto caspar huurdeman
Soest

Aanpakken dat sluipverkeer door de Soester polder, dat is de duidelijke boodschap van GroenLinks in Soest. Vragen met die strekking stelt de partij donderdagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering aan burgemeester en wethouders. Met de impliciete oproep: doe er wat aan.

Het sluipverkeer via de polderroute tussen Soest en Amersfoort werd onlangs weer op de agenda gezet door boer Wytze Nauta, die helemaal klaar was met al het verkeer dat niets in de polder heeft te zoeken toen zijn kat voor zijn ogen werd doodgereden. Nauta koos wat onorthodoxe manieren om zijn onvrede kenbaar te maken - de dode kat in een emmer op de weg met een bord ernaast en zelf gebouwde wegversmallingen - maar het trok wel de aandacht.

Sluipverkeer door de polder tussen Soest en Amersfoort zou op zich niet veel voor moeten komen. De A.P. Hilhorstweg is immers voor een deel sowieso alleen bestemd voor bestemmingsverkeer, en de Peter van den Breemerweg is in de ochtend- en avondspits voor een deel afgesloten. ,,Wat is de reden dat niet is gekozen voor een eenduidiger regeling van de reeds ingestelde afsluitingen, met een continu inrijverbod voor de Peter van den Breemerweg tussen A.P. Hilhorstweg en Spiekerweg?”, vraagt GroenLinks zich nu af. En de partij wil ook wel eens weten waarom er eigenlijk geen maatregelen zijn om ’verder clandestien gebruik van deze wegen te ontmoedigen dan wel onmogelijk te maken?’.

Vorig jaar zomer trok Gemeentebelangen Groen Soest ook al bij burgemeester en wethouders aan de bel over het sluipverkeer. Dat leidde toen onder meer tot het antwoord dat Soest de polderroute niet helemaal dicht wil gooien omdat het anders te druk zou worden op andere wegen. GroenLinks lijkt dat een wat onzinnig argument te vinden, omdat de polderwegen in de spits al afgesloten zijn.

GroenLinks stipt overigens ook het vandalisme in de polder even aan. Op verkeersborden is met graffiti de maximumsnelheid aangepast en verkeersborden zijn zelfs radicaal uit de grond getrokken. Ook de door boer Nauta gemaakte wegversmallingen moesten het ontgelden. Ze zijn meerdere keren gesloopt en in de sloot gegooid. De strijd van Nauta tegen onbekend - geregeld ook hardrijdend - verkeer op wegen die alleen zijn bedoeld voor bestemmingsverkeer wordt niet door iedereen gedeeld.

De vragen van GroenLinks worden donderdagavond in de gemeenteraad gesteld en als het goed is ook beantwoord.