’Poppenkast’ rond bekendmaking EK-selectie valt niet bij iedereen in goede aarde [video]

© Twitter @OnsOranje
Zeist

De manier waarop de KNVB woensdagmiddag de EK-selectie bekendmaakte, is niet bij iedereen in goede aarde gevallen. In plaats van gewoon de lijst met 26 namen bekend te maken, gaf de voetbalbond via social media beetje bij beetje, linie voor linie, steeds met tussenpozen van een half uur, de geselecteerde namen prijs.

De bekendmaking van elke linie (keepers, verdediging, middenveld, aanval) ging gepaard met een filmpje en Engelstalige termen. Zo verscheen Hans van Breukelen, keeper van het Oranje dat in 1988 Europees kampioen werd, in beeld op de Deltawerken.

Hij ’presenteerde’ de drie keepers die bondscoach Frank de Boer meeneemt naar het EK: Jasper Cillessen, Tim Krul en Maarten Stekelenburg. Bij de verdedigers verscheen Khalid Boulahrouz, 35-voudig international, in beeld bij Fort Sint Pieter in Maastricht. Willem van Hanegem (52 interlands) presenteerde de middenvelders. Hij stond in Ede, op het ’middelpunt van Nederland’.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Campagne

Twee jaar geleden lanceerde de KNVB een campagne rond Oranje met de slogan ’The new wave’. Na twee gemiste eindtoernooien (EK 2016 en WK 2018) had het ’nieuwe’ Nederlands elftal van bondscoach Ronald Koeman indruk gemaakt in de Nations League. Kortom, er was een nieuwe golf van talent en succes op komst, meende de bond.

Koeman vond het een heel mooi filmpje, zei hij destijds over de promovideo. „Het past ook wel bij de groep. We leven in een andere tijd, de spelers voelen zich hier happy bij en zij zien het ook zo, als een nieuwe golf.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

’We the wave’

Bij het bekendmaken van de EK-selectie is de slogan nu ’We the wave’. Onder de noemer ’Dutch gatekeepers’ werden de namen van de keepers onthuld. Reageerders op social media vonden het allemaal maar flauwekul: ’Het lijkt het Songfestival wel’, ’Waarom moet het op deze manier, wat een poppenkast’ en ’wat een geldverspilling’ waren enkele reacties.

Bij de KNVB en haar sponsors zal er niettemin tevredenheid zijn over de wijze waarop de selectie werd onthuld. De filmpjes werden via Instagram en Twitter duizenden keren bekeken.

Aan het eind van de middag geeft bondscoach Frank de Boer in een persconferentie uitleg over zijn definitieve selectie.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.