Met een rubberen hamer sloeg hij mijn recorder aan flinters. Oud-olympiër en Philips-medewerker Eef Kamerbeek hield niet van Sony | collectie Westermann

De lithografie van Otto B. de Kat.

De lithografie van Otto B. de Kat.© Foto United Photos/Paul Vreeker

Haarlem

Maarten Westermann, verzamelaar van olympische memorabilia, wekt tijdens de Spelen aan de hand van een voorwerp een persoonlijk verhaal tot leven.

,,Een paar jaar geleden stuitte ik op Marktplaats op een lithografie van een polsstokhoogspringer van Otto B. de Kat (1907-1995). Vervaardigd in de aanloop naar de Olympische Spelen in Melbourne in 1956.

Aangekocht door de Commissie Kunstopdrachten Olympische Spelen en na een reeks omzwervingen beland in het depot van de kunstcollectie van een grote bank. Een medewerker van die bank won het werk tijdens een bingo. Vanwege een verhuizing wilde zij het ding kwijt en toen stond ik op de stoep, met 25 euro bij me.

Nederland deed niet mee aan die Spelen in Melbourne wegens de inval van de Sovjet Unie in Hongarije. Die boycot kostte tienkamper Eef Kamerbeek een medaille die hem eigenlijk niet kon ontgaan. Polsstokhoogspringen is een onderdeel van de tienkamp, daarom verbeeld ik me dat het Kamerbeek had kunnen zijn die hier staat afgebeeld.

Ik heb Eef Kamerbeek eens geïnterviewd in het hoofdkantoor van Philips, waar hij in de communicatie werkte. Nadat ik mijn cassetterecorder had ingeschakeld, haalde hij een rubberen stoeptegelhamer uit een la van zijn bureau en sloeg met twee welgemikte klappen mijn recorder aan flinters. ,,Wij houden hier niet zo van Sony’’, zei hij en pakte grijnzend uit een andere la een vervangend exemplaar, van Philips.”

Expositie ’Collectie Westermann’ tot 30 augustus in Museum Haarlem, Groot Heiligland 47 in Haarlem. Openingstijden: zondag-maandag 12-17 uur, dinsdag-zaterdag 11-17 uur.

Net binnen