Premium

Wonen, drafbaan, fietstunnel en nieuw treinstation in Hilversums Arenapark

Wonen, drafbaan, fietstunnel en nieuw treinstation in Hilversums Arenapark
Een schets van ’het zicht op het nieuwe stationsplein’.
© gemeente hilversum
Hilversum

De plannen voor het Arenapark - gebundeld in een zogeheten masterplan - zijn dinsdag goedgekeurd door het Hilversums college. In de plannen is ruimte gemaakt om te wonen op het kantorenpark. Daarnaast komen er skate- en padelbanen, een indoor atletiekbaan en de contouren van de drafbaan worden hersteld. Ook is alvast ruimte ingetekend voor de verplaatsing van het NS-station.

Het verplaatsen van het treinstation op het Arenapark blijft een van de grote pijlers van dit project. „We zitten in een positieve flow met NS en ProRail”, legt verantwoordelijk wethouder Annette Wolthers uit.

,,We weten dat verplaatsing mogelijk is en ook NS en ProRail willen dit graag, omdat het dan veiliger wordt.” Toch kan het nog even duren voordat het station daadwerkelijk een paar honderd meter opschuift. „Ik verwacht over vijf jaar uitsluitsel.”

Overdekte atletiekbaan

De verbeterplannen voor het kantorenpark wachten daar niet op. De gemeente is al begonnen met wat ’quickwins’, zoals het vervangen van straatlantaarns. Maar nu gaat het een stap verder. Misschien wel de grootste verandering: er kan straks echt gewoond worden op het Arenapark.

Een grote wens van de gemeenteraad, bleek uit eerdere sessies op het raadhuis. De woningen - appartementen - komen bij een hotel dat volgens de wethouder in een groot bouwblok midden op het Arenapark komt. Op de beganegrond van dit complex komt een overdekte atletiekbaan.

Wonen, drafbaan, fietstunnel en nieuw treinstation in Hilversums Arenapark
Bovenaanzicht van het nieuwe Arenapark.
© foto gemeente Hilversum

Verder komen er een padel- en skatebaan. Dat was een wens van Nike. Het sportmerk heeft ook een deel van het Arenapark in handen en wilde graag dat er meer gesport kon worden op het kantorenpark.

Fietstunnel

„Daarnaast gaan we een fietstunnel onder het spoor parallel aan de Diependaalselaan maken. Dat maakt het een stuk veiliger om hierheen te fietsen”, legt Wolthers uit. „Ook komt er een fietsbrug over het spoor, een zogeheten pasarelle. Ongeveer halverwege het spoor.”

Een grote parkeergarage moet er voor zorgen dat bezoekers van het kantorenpark straks een rondje kunnen rijden, dat moet de drukte op de Soestdijkerstraatweg aanpakken.

De commissieleden en raadsleden gaan nu uiterlijk in juni over het plan beslissen.