Premium

Topman Ralf van Vegten van mediareus NEP ziet toekomst op het Mediapark zonnig in: ’Er is alle ruimte om verder te groeien’

Topman Ralf van Vegten van mediareus NEP ziet toekomst op het Mediapark zonnig in: ’Er is alle ruimte om verder te groeien’
Mediaproductiebedrijf NEP stuurt vanaf het Mediapark dagelijks verslagen van evenementen de wereld in.
© Foto: Nathan Reinds
Hilversum

De inkt van het nieuwe huurcontract tot 2035 met het Mediapark is nog nat. Maar algemeen directeur Ralf van Vegten van NEP The Netherlands in Hilversum kijkt alweer verder. Want het internationaal opererende media-technologie bedrijf groeit als kool. De vierkante meters die NEP tot 2035 huurt op het Mediapark zijn niet voldoende voor de toekomst. Zoveel is zeker. ,,Er is nog ruimte voor ons om uit te breiden en dat is ook een belangrijke reden geweest om op het Mediapark te blijven”, zegt Van Vegten.

NEP The Netherlands verlengde het huurcontract met het Mediapark deze week tot 2035. Het bedrijf heeft 39.000 vierkante meters aan kantoorruimte, studio’s en een groot datacenter ter beschikking in Hilversum. Dat is inclusief een recente uitbreiding met 2.000 vierkante meter in het Mediacentrum op het park. ,,In het Mediacentrum kunnen we op termijn nog meer ruimte huren. Die flexibiliteit hebben we echt nodig. We zijn op dit moment met een aantal grote partijen in gesprek. Die haken dan bij ons op het Mediapark aan. Net zoals Fox Sport, Eurosport en Ziggo, grote klanten van ons, naar Hilversum verhuisd zijn”, zegt Van Vegten.

(tekst loopt door onder foto)

Topman Ralf van Vegten van mediareus NEP ziet toekomst op het Mediapark zonnig in: ’Er is alle ruimte om verder te groeien’
Algemeen directeur Ralf van Vegten van NEP verwacht nog dit jaar een grote broadcaster als klant naar het Mediapark te halen.
© Archieffoto: Studio Kastermans

De directeur wil nog geen namen noemen van de partijen waarmee hij in gesprek is. ,,Het gaat om grote broadcasters. Met een partij zijn we bijna rond. We zitten in de laatste fase van onderhandelen. Die zal dan nog dit jaar naar Hilversum komen. Dat gaat zeker weer tientallen extra banen bij ons opleveren”, verzekert Van Vegten. Voor de zenders die klant zijn verzorgt NEP de technische kant van de uitzendingen. Die uitzendingen vinden plaats in de studio’s van NEP op het Mediapark.

Strategie

Er werken bij NEP in Hilversum 900 mensen. Het bedrijf groeit ieder jaar. NEP The Netherlands is onderdeel van de wereldwijde NEP Group waar in totaal meer dan 3.000 mensen werken. Het bedrijf was ooit onderdeel NBC. Het hoofdkantoor staat in Pittsburgh in Amerika, daarnaast zijn er vestigingen in twaalf landen. De strategie van NEP is om de infrastructuur te centraliseren. Voor Europa is gekozen om dat te doen in Oslo en Hilversum.

(tekst loopt door onder foto)

Topman Ralf van Vegten van mediareus NEP ziet toekomst op het Mediapark zonnig in: ’Er is alle ruimte om verder te groeien’
NEP registreert veel voetbalwedstrijden voor sportclubs en sportzenders.
© Foto: Nathan Reinds

Wat NEP doet is niet simpel in een zin uit te leggen. ,,Klopt”, lacht Van Vegten en doet toch een poging. ,,We zijn een media technologie bedrijf dat camera’s in studio’s levert tot technieken om thuis op je telefoon media te maken en te versturen. En alles wat daartussen zit. Ook RTL Videoland en NPO Start zijn onze platforms. Maar ons belangrijkste kapitaal zijn onze mensen.”

Menselijk kapitaal

Het is volgens de NEP-topman geen toeval dat gekozen is voor Nederland als een van de Europese hoofdvestigingen. ,,In technische zin lopen we voorop. Hier zit veel menselijk kapitaal. Met het MBO College in Hilversum, de Hogeschool Utrecht en de TU Twente. Daar worden allemaal mensen opgeleid die voor ons vak interessant zijn. Er wordt vaak gedacht dat de overheid alleen maar bezuinigd heeft op de omroep, maar jaren geleden zijn aan die besparingen door de overheid innovaties gekoppeld. Er is een keuze gemaakt en gezegd, we gaan vanaf nu volledig digitaal werken. Dat is een vliegwiel gebleken. Dat hebben we uiteindelijk internationaal uit kunnen venten. En nu lopen we voorop in de wereld.”

(tekst loopt door onder foto)

Topman Ralf van Vegten van mediareus NEP ziet toekomst op het Mediapark zonnig in: ’Er is alle ruimte om verder te groeien’
NEP heeft wereldwijd 3000 mensen aan het werk in 67 landen.
© foto Nathan Reinds

De gemeente Hilversum heeft afgelopen jaren alles op alles gezet om NEP te behouden op het Mediapark. Het is geen geheim dat de vorige eigenaar van het complex, het Engelse Europa Capital, weinig flexibel was richting huurders. Het tij keerde toen begin vorig jaar investeerder Pinnacle, met prins Bernhard als aandeelhouder, het Mediapark overnam.

(tekst loopt door onder foto)

Topman Ralf van Vegten van mediareus NEP ziet toekomst op het Mediapark zonnig in: ’Er is alle ruimte om verder te groeien’
Bij NEP The Netherlands werken inmiddels 900 mensen.
© Foto: Nathan Reinds

,,Nu wordt er echt geluisterd naar onze wensen. Op gebied van duurzaamheid bijvoorbeeld. Wij leggen onszelf ieder jaar doelstellingen op. Dat vindt ons personeel ook heel belangrijk. Wij verbruiken elke dag vrij veel energie. We hebben een datacenter op het Mediapark van vijf megawatt, daar kun je een klein dorp op laten draaien. We willen zo zuinig mogelijk opereren door onze gebouwen goed te isoleren, op een duurzame manier te verwarmen en te koelen en zonnepanelen op het dak te leggen. Die zonnepanelen gaan we dit jaar plaatsen”, legt Van Vegten uit. Het water dat nodig is om te koelen haalt NEP al uit de grond op het Mediapark en wordt daarna weer opgeslagen, om het warme water later weer te gebruiken om te kunnen verwarmen.

NEP The Netherlands zit nu nog op verschillende locaties in Hilversum. Zo is het bedrijf ook nog actief in een oude villa aan de Bothalaan en in gebouw The Red House op het Mediapark. ,,We gaan alles bij elkaar brengen. Dat is beter en kan nu we meer ruimte hebben.”