Premium

Weer nieuw ontwerp voor Naardense boogbrug van twee miljoen; monumentale karakter moet worden hersteld

Weer nieuw ontwerp voor Naardense boogbrug van twee miljoen; monumentale karakter moet worden hersteld
Het wegdek in de monumentale boogbrug is steeds hoger komen te liggen waardoor de zijwanden (wangen) minder prominent zijn.
© Foto STUDIO KASTERMANS/BEN DEN OUDEN
Naarden

En weer ligt er een nieuw herstelplan voor de monumentale boogbrug in de Oud Blaricumerweg in Naarden. Een plan dat nu wel de goedkeuring van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed kan wegdragen.

De afgelopen zomer voorgestelde betonnen overkluizing, wat ook wel een brug in een brug werd genoemd, is van tafel. Het tast het monumentale karakter te veel aan. Iets waar Gooise Meren vooraf totaal geen rekening mee had gehouden. De door KPC de Bazel ontworpen brug moet juist weer meer in oude luister worden hersteld.

Weer nieuw ontwerp voor Naardense boogbrug van twee miljoen; monumentale karakter moet worden hersteld
Een oude ansichtkaart van de boogbrug in vroegere tijden.
© Streekarchief

Wangen

Een gespecialiseerd bureau heeft daarvoor aanbevelingen gedaan. Zo is het wegdek in de afgelopen 100 jaar steeds hoger komen te liggen waardoor de wangen (gemetselde relingen) van de brug steeds minder prominent te zien zijn. De vorig jaar bedachte overkluizing zou het wegdek alleen maar verder omhoog brengen.

Gooise Meren wil daarom nu een kleinere en vooral dunnere betonnen plaat rechtstreeks op de fundering van de brug leggen. Het is echter nog niet zeker of die fundering goed genoeg is. Kritiek punt hier is het metselwerk van de steunberen. Daar moet nog onderzoek naar gedaan worden.

Fietsbruggen

Weer nieuw ontwerp voor Naardense boogbrug van twee miljoen; monumentale karakter moet worden hersteld
De later direct naast de boogbrug aangelegde fietsbruggen moeten straks zo min mogelijk aanwezig zijn.
© Foto STUDIO KASTERMANS/BEN DEN OUDEN

Ook is er een nieuw ontwerp voor de fietsbruggen nodig. De RCE had het liefst gezien dat de later aangelegde en niet monumentale fietsbruggen direct naast de boogbrug worden weggehaald, maar dat is geen optie. Fietsers zouden dan te ver moeten omrijden. De fietsbruggen moeten daarom in constructie en uiterlijk zo min mogelijk aanwezig zijn. De vorig jaar getoonde varianten vallen om die reden allemaal af. Daarnaast beveelt het bureau aan om de historische verbinding tussen de brug en de voormalige melkerij aan het einde van de weg te herstellen.

Extra onderzoek

Gooise Meren verwacht dat dit alles te realiseren valt binnen de twee miljoen euro die vorig jaar aan de raad werd gevraagd. Extra onderzoek naar de fundering en eventuele extra reparatiekosten moeten wegvallen tegen de dunnere en naar verwachting goedkopere betonnen plaat verwacht de gemeente.

Daarnaast wordt als optie aan de raad meegegeven een voorschot van 150.000 euro vrij te maken voor herinrichting van het gebied om de verbinding tussen brug en melkerij weer meer zichtbaar te maken. Enkele raadsleden vinden dat bedrag in een eerste reactie aan de hoge kant, vooral omdat nog helemaal niet duidelijk is wat de gemeente precies wil gaan doen voor dat geld.