Premium

Zo ga je in tijden van corona om met levensloopstress [video]

Zo ga je in tijden van corona om met levensloopstress [video]
Monique Korpershoek: ,,Mensen hebben de neiging veel te veel stappen vooruit te denken, doe dat niet verder dan een week vooruit”.
© Foto Mediahuis

Anti-stresstips

Stel jezelf vragen: wat is waar, wat verbeeld ik me, wat wil ik?

Schrijf je zorgen op en praat er over, dat helpt echt

Stem je dagelijks leven af op je nieuwe prioriteiten

Denk in stappen en niet langer dan een week vooruit

Neem nu de grote onzekerheid over de gevolgen voor je baan en inkomen van het coronavirus. Net als andere ingrijpende gebeurtenissen kan dat levensloopstress veroorzaken. Niet iedereen lukt het grote veranderingen in het leven te combineren met een toch al volle agenda en stap voor stap de juiste prioriteiten te stellen. Hulp is dan welkom.

Het gevoel als gevolg van een grote verandering in je leven alle grip daarop te verliezen, dat legt Monique Korpershoek uit als levensloopstress. Ze is toegepast psychologe en heeft over levensloopstress een e-book geschreven dat kosteloos is te downloaden op de website van haar praktijk www.nivdt.nl.

„Een grote verandering, een levensgebeurtenis, kan bijvoorbeeld nieuw werk zijn. Of dat je geldproblemen krijgt - zoals nu door de coronamaatregelen je inkomen ineens weg kan vallen. Of als je gezinsuitbreiding krijgt. Als je mantelzorger wordt of er een dierbare overlijdt. Dat heeft allemaal invloed op je leven en stress met zich mee kan brengen.

Je schrijft in je boek openhartig over de Alzheimer van je moeder. Geeft dat ook levensloopstress en hoe ga jij daar als toegepast psycholoog mee om?

„Dat is zeker levensloopstress. Het is heel naar om te zien. Ik denk dat ik hetzelfde deed als iedereen: ik ging gewoon door en ondertussen speelden allemaal vragen en zorgen in je hoofd. Fysiek ben je er druk mee, je gaat vaker op bezoek, maar ook in je hoofd neemt het veel ruimte in. Op een gegeven moment kom je erachter dat je niet meer de dingen kunt doen zoals je ze zou willen doen. Toen ik daar door de stress die ik voelde achter kwam dacht ik, ik moet nu toch andere prioriteiten stellen.”

Hoe reageren mensen die last hebben van levensloopstress?

„De symptomen zijn dat je gestresst raakt van het gevoel continu achter de feiten aan te lopen. Je hartslag versnelt, je zult wat minder goed slapen. Je zult mensen om je heen krijgen die geïrriteerder op je reageren omdat je niet doet wat je zegt dat je doet of niet doet wat je normaal gesproken doet. Daardoor kun je zelf ook minder aan en wordt je geïrriteerder.”

Heeft dat er ook mee te maken dat mensen zo lang mogelijk vasthouden aan wat ze doen en geen nieuwe prioriteiten kunnen stellen?

„Dat heeft er zeker mee te maken. Als er een verandering plaatsvindt die zowel mentaal als fysiek impact heeft, dan is het goed om te kijken of je de prioriteiten die je in de loop der tijd gesteld hebt nog gelden of moet bijstellen.”

Veranderen moet je doen in kleine stappen, schrijf je in je e-book. Dat is vast moeilijk.

„Ja, dat is moeilijk, want je gedachtes gaan soms met je op de loop. Soms gebeurt er iets naars en weet je niet hoe je ermee om moet gaan en dan ga je heel groot denken. Zo van ’oh als er dit gebeurt...’ of ’stel dat...’. Stel dat ik ontslagen word en ik vind nooit meer een baan... Of als ik denk ’stel dat m’n moeder met haar Alzheimer me straks niet meer herkent. Of dat ze overlijdt. Dat zijn gedachten die door je heen gaan. En dan ga je eigenlijk veel te veel stappen vooruit.”

,,Vergelijk het ermee als je een dochter van vier hebt en je je bijna niet kunt voorstellen hoe het is als ze straks op haar achttiende gaat stappen of alleen met de motor op vakantie gaat. Maar als ze eenmaal achttien is, dan kun je het wel. Want het gaat met kleine stapjes. Dat heeft het leven mij wel geleerd. Probeer zo dicht mogelijk bij de realiteit te blijven en niet verder dan een week vooruit te kijken. Want daardoor kun je stressgevoelens krijgen en in paniek raken. Wat moet ik nou straks... En hoe verschrikkelijk, pijnlijk of verdrietig een situatie ook is, het leven leert je wel hoe je straks moet handelen. Op een of andere manier went het.”

Wat doe je als je van jezelf vindt dat je levensloopstress hebt?

„Om te beginnen kun je jezelf een aantal vragen stellen. Waar komt die stress vandaan? Wat is er precies gebeurd? Wat is de situatie op dit moment en wat wil ik ermee? Welke rol wil ik erin spelen? Welke aandacht wil ik eraan besteden? Ook goed is je af te vragen of je alles zelf wilt doen of er hulp bij wilt vragen.”

,,Zo heeft het mij in de situatie met mijn moeder heel erg geholpen om rustig te blijven en minder angst te hebben om naar haar toe te gaan door met mijn zus naar een informatieavond te gaan. Die informatie heeft ook geholpen mijn prioriteiten bij te stellen. Om tijd te maken voor andere dingen die nu belangrijk voor mij zijn geworden. Zet die gedachtes op papier, daardoor kan het soms duidelijker worden om je doel helder te krijgen. Het kan confronterend zijn, maar zal je zeker helpen.”

Dat is het praktische deel, je beschrijft ook hoe je je gedachtes moet analyseren...

„Het is goed om te achterhalen waar gedachtes en angsten vandaan komen. Of die reëel zijn of dat ik er maar wat van maak. Daar zijn wij als mensen heel goed in, dingen op een heel negatieve manier benaderen. Je moet onderscheiden wat feiten zijn en wat niet. En als iets waar je gestresst van raakt niet waar is, kun je ook proberen er een positieve gedachte van te maken.”

Een gewetensvraag, als je kampt met levensloopstress, kun je daar dan mee leren omgaan door alleen jouw e-book te lezen of is daar meer voor nodig?

„Het ligt er erg aan wat de verandering en wat jouw levensloopstress is. Maar ik denk dat je zeker een eind kunt komen met de tips en de vragen die je jezelf kunt stellen die in het e-book staan. Maar sommige dingen zijn moeilijk om alleen te doen. Zeker als het gecompliceerder is en je hebt bijvoorbeeld ontslag gekregen én je hebt een overlijden van een dierbare, dan is het wel verstandig even met iemand te praten. En als je daar op tijd bij bent, kunnen vier, vijf gesprekken je misschien helpen weer op de rit te komen door je gedachten te ordenen. Dat kan goed met een psycholoog, maar ook met een vriend of vriendin of je huisarts.”

Het e-book ’Levensloopstress, en nu?’ is HIER gratis te downloaden.