Premium

’Doe je microfoon uit, gast! Zo kan ik me toch niet concentreren!’ Hoe de huiskamer verandert in een virtueel klaslokaal

Steven bekijkt de planning van vandaag.
© Foto Mediahuis
Huizen

Steven (9) zit aan de keukentafel. Zijn broer Rick (12) een stukje verderop, aan het bureau, achterin de woonkamer. De broers, beiden leerling van basisschool De Springplank in Huizen laten graag even zien hoe ze de komende weken thuis digitaal les krijgen. De jongste van juf Kirsten (groep 5), de oudste van juf Sylvia (groep 8).

,,Kijk, hier in Google Classroom zie je de planning voor vandaag. Eerst hebben we instructie. Dat moet je volgen. Daarna gaan we zelfstandig werken. Dan kan je Tafeltoppers gaan doen. Ik zit al in Topscore.’’ Steven wijst naar het scherm van zijn tablet. Hij is eraan gewend, werkt er op school ook altijd mee. Na het zelfstandig werken volgt een verlengde instructie. Deze uitleg is niet verplicht, de kinderen mogen ook zelf verder. ,,Ik denk toch wel dat ik voor de zekerheid in Meet ga, even luisteren’’, zegt Steven. Om 11 uur start het blok taal. Daarna is de juf nog tot half een bereikbaar via Hangouts, een chatprogramma van Google.

Net binnen