Premium

’Doe je microfoon uit, gast! Zo kan ik me toch niet concentreren!’ Hoe de huiskamer verandert in een virtueel klaslokaal

’Doe je microfoon uit, gast! Zo kan ik me toch niet concentreren!’ Hoe de huiskamer verandert in een virtueel klaslokaal
Steven bekijkt de planning van vandaag.
© Foto Mediahuis
Huizen

Steven (9) zit aan de keukentafel. Zijn broer Rick (12) een stukje verderop, aan het bureau, achterin de woonkamer. De broers, beiden leerling van basisschool De Springplank in Huizen laten graag even zien hoe ze de komende weken thuis digitaal les krijgen. De jongste van juf Kirsten (groep 5), de oudste van juf Sylvia (groep 8).

,,Kijk, hier in Google Classroom zie je de planning voor vandaag. Eerst hebben we instructie. Dat moet je volgen. Daarna gaan we zelfstandig werken. Dan kan je Tafeltoppers gaan doen. Ik zit al in Topscore.’’ Steven wijst naar het scherm van zijn tablet. Hij is eraan gewend, werkt er op school ook altijd mee. Na het zelfstandig werken volgt een verlengde instructie. Deze uitleg is niet verplicht, de kinderen mogen ook zelf verder. ,,Ik denk toch wel dat ik voor de zekerheid in Meet ga, even luisteren’’, zegt Steven. Om 11 uur start het blok taal. Daarna is de juf nog tot half een bereikbaar via Hangouts, een chatprogramma van Google.

’Doe je microfoon uit, gast! Zo kan ik me toch niet concentreren!’ Hoe de huiskamer verandert in een virtueel klaslokaal
Rick volgt thuis de les van juf Sylvia.
© Foto Mediahuis

,,Google Classroom. Meet. Hangouts. Er gaat gewoon een wereld voor je open’’, zegt zijn moeder. ,,Je merkt dat je eigenlijk geen idee hebt waar ze op school allemaal mee bezig zijn. Ook inhoudelijk, hoor. Je moet echt even nadenken zo nu en dan: hoe zat het ook al weer met die taalregel?’’

Precies om 10 uur loggen de jongens in. Gisteren verliep het opstarten voor Steven nog wat rommelig, maar vandaag zit hij in een keer in de virtuele klas. Nu heeft juist Rick wat inlogproblemen. ,,Ik ben niet uitgenodigd. Kijk maar, er gebeurt niks.’’ In werkelijkheid is de les al begonnen. Hij appt zijn klasgenoten, stuurt de juf via Hangouts een berichtje. Een paar minuten later kan hij aanhaken.

Microfoon

,,Doe je microfoon uit, gast! Lees gewoon stil! Zo kan ik me toch niet concentreren’’, klinkt het vanuit de keuken. ,,Gewoon praten Steven’’, corrigeert zijn moeder. ,,Je bent nu ineens ook een beetje onderwijsassistent’’, lacht ze later. Intussen is juf Sylvia met groep 8 begonnen met rekenen. Er verschijnt een som op het beeldscherm. Steeds pikt ze er twee leerlingen uit die het antwoord mogen geven. Daarna volgt instructie. Ze checkt of iedereen het heeft begrepen. Een voor een geven de kinderen antwoord en gaan vervolgens aan de slag.

,,Ik vind het zo bijzonder. Echt, gister zat ik met open mond te kijken hoe dit gaat’’, zegt de moeder van de jongens, terwijl ze een bakje fruit bij de jongens neerzet. ,,Complimenten voor de school. Ze hebben dit zo ongelooflijk snel voor elkaar gekregen. Dinsdag was iedereen al digitaal aan het werk. Fantastisch. Zo blijven ze ook in een ritme. Ik denk dat dat heel belangrijk is.’’

Spelen

Het is muisstil in huis; de jongens zitten serieus te werken. Om twaalf uur zit de les erop. ,,Aan de ene kant mis ik m’n vrienden’’, zegt Steven. ,,Aan de andere kant kun je wel goed doorwerken.’’ Na de lunch gaan de jongens lekker naar buiten. ,,Dat mag gelukkig nog’’, zegt Rick. ,,Maar ik ga niet meer bij anderen kinderen in huis spelen. We blijven buiten, en we proberen niet te dicht bij elkaar te komen.’’

Meer over corona in deze regio:

Volg hier het liveblog over corona.

We houden een interactieve kaart bij met coronabesmettingen.

Hier vindt u meer artikelen over corona.