Premium

Sportscholen, bioscopen, zwembaden: hoe zit het met je abonnement nu je er niet heen kan? De Consumentenbond geeft tips

Sportscholen, bioscopen, zwembaden: hoe zit het met je abonnement nu je er niet heen kan? De Consumentenbond geeft tips
Sportscholen zijn dicht. Hoe zit het met de abonnementskosten?
© foto EPA
Amsterdam

Sportscholen, bioscopen, zwembaden, pretparken, dierentuinen. En sportzenders en kinderopvang. Allemaal zaken die maandelijks een hoop geld kosten, maar vanwege de corona-maatregelen een hele tijd lang niet gebruikt kunnen worden. De Consumentenbond geeft tips.

Vooral de kinderopvang-uitgaven hakken erin bij menigeen. Terwijl de kinderen nota bene thuis zitten. Hier heeft de rijksoverheid een oplossing beloofd. Ouders moeten wel betalen, zoals altijd, maar later krijg je dat weer terug van de overheid.

Anders ligt het bij zaken waar een ondernemer een abonnement aanbiedt. Een sportschool, abonnementen op dierentuinen, de museumjaarkaart: alles is dicht, maar de abonnementskosten lopen gewoon door. Hoe ga je daarmee om?

Opzeggen of tijdelijk opschorten? Of, wat ook menigeen doet: het ongebruikte abonnement gewoon door laten lopen, om (kleine) ondernemers te steunen in deze moeilijke tijd. Hun vaste kosten lopen immers ook door, en als iedereen massaal z’n abonnement opzegt, gaan ze failliet. ,,Dat kan tot een sneeuwbaleffect leiden voor de hele economie”, zegt Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. Dagelijks komen daar veel vragen binnen over deze kwestie.

,,Het is natuurlijk niet de bedoeling dat al die bedrijven straks omvallen omdat mensen tijdelijk van hun abonnement af willen. Dus als het kan, wacht daar dan nog even mee. Maar als consument heb je wel recht op compensatie. Dat hoeft niet perse geld te zijn, maar kan ook in de vorm van een korting op het abonnement in de komende maanden, of het abonnement gratis laten doorlopen gedurende dezelfde periode waarin je er geen gebruik van hebt kunnen maken.”

Spierenburg raadt gedupeerde thuiszitters aan om de ondernemer de kans te geven om in goed overleg met de klant tot een oplossing te komen. Maar je moet wel kritisch blijven. ,,De flexibiliteit moet van twee kanten komen. Je kunt met elkaar kijken naar creatieve manieren om deze gemiste diensten te compenseren. Een paar maanden 50% korting geven bijvoorbeeld. Het punt is wel, dat je als consument niet met de voorgestelde oplossing akkoord hoeft te gaan. Als je je geld terug eist, moet een sportschool dat gewoon betalen.”

Sportscholen en andere abonnementsdienstverleners die met een te magere compensatie komen, kunnen die niet opleggen aan de klant. ,,Zo werkt het niet. Zo zit de wet namelijk niet in elkaar”, legt Spierenburg uit.

Hij adviseert klanten om met de bedrijven in gesprek te gaan. ,,Maar het moet niet zo zijn dat bedrijven ’coulance’ in hun eigen voordeel uitleggen. Een consument heeft rechten, en een bedrijf kan die rechten niet eenzijdig inperken.”