Premium

Rumag-baas Thijs van der Heide weerspreekt kritiek Zondag met Lubach op ’coronashirts’: ’Wij ervaren dit als pure karaktermoord’

Rumag-baas Thijs van der Heide weerspreekt kritiek Zondag met Lubach op ’coronashirts’: ’Wij ervaren dit als pure karaktermoord’
Enkhuizen

CEO Thijs van der Heide weerspreekt de kritiek die programmamaker Arjen Lubach zondag voor een miljoenenpubliek Lubach uitte als zou zijn bedrijf Rumag misbruik maken van de coronacrisis. ,,Alles wat we overhouden gaat naar Het Rode Kruis.’’

In zijn programma Zondag met Lubach haakte Lubach in op de kritiek die het van oorsprong West-Friese lifestylebedrijf, dat teksten met puntjes maakt, al eerder deze week kreeg.

Coronacrisis

Zo benadrukte Lubach dat het bedrijf geld verdient met teksten van anderen. Nog kwalijker vond de programmamaker dat Rumag volgens hem een slaatje wil slaan uit de coronacrisis door T-shirts met de tekst ’ik.geloof.in.jou.en.mij’ te verkopen om het Rode Kruis te steunen, waarbij in werkelijkheid veel geld bij het bedrijf zelf zou belanden.

Volgens zakenblad Quote zou Rumag hiermee al tussen de 35 en 55 mille hebben opgestreken. Van der Heide, die in 2014 met Tim Degelaars vanuit een zolderkamertje in Enkhuizen zijn bedrijf startte en het vervolgens groot maakte door allerlei spullen met populaire teksten met puntjes te bedrukken, ontkent dit nadrukkelijk.

Hoor en wederhoor

Het schokt hem dat Lubach in zijn programma niet de moeite heeft genomen hoor en wederhoor toe te passen. Het bedrijf herkent zich geenszins in wat in Zondag met Lubach wordt beweerd.

,,Het programma zat vol met feitelijke onwaarheden. Ze hebben blijkbaar internet als enige bron gebruikt. Dit hele programma lijkt gebaseerd op misverstanden, er klopt niets van. Dat wij teksten van anderen gebruiken, daar komen we voor uit, maar wat hier gebeurt ervaren wij als pure karaktermoord. ’Kwalijk’ is hier het goede woord voor.’’

Stuitend

Van der Heide vindt het stuitend en pijnlijk dat, in een tijd waarin iedereen het moeilijk heeft en Rumag probeert zijn achterban in te zetten om voor iets goeds geld in te zamelen, het bedrijf wordt weggezet als profiteur. Rumag zou al ruim een ton hebben opgehaald voor het Rode Kruis, zoals het bedrijf zich in 2018 inzette voor het Prinses Maxima Centrum voor kinderoncologie.

,,De hele opbrengst van de T-shirtactie gaat naar het goede doel, wij verdienen er zelfs niets aan. Na iedere actie maken we de balans op. Blijft er na aftrek van de kosten geld over, dan maken we dat ook over.’’

Stopgezet

De T-shirtactie is inmiddels stopgezet. Ook heeft het bedrijf op zijn website niet langer shirts met teksten als ’1.5.meter.afstand.aub’ en mondkapjes met teksten als ’krijg.de.corona.’ Deze laatste zouden slechts als ludieke actie zijn bedoeld om aandacht te vragen voor de actie voor Het Rode Kruis.

,,De kapjes bestonden niet echt, maar verwezen naar de donatiepagina om jongeren te wijzen op de noodzaak te doneren. Toen er veel vraag kwam naar deze mondkapjes hebben wij ze alsnog fysiek te koop aangeboden. Overal is duidelijk aangegeven dat dit nepkapjes zijn. En ook hiervan gaat de opbrengst naar Het Rode Kruis.’’

Kritikasters

Aanvankelijk reageerde Rumag op sociale media nogal bruusk op kritikasters met teksten als ’Gaan.jullie.alsjeblieft.wél.naar.buiten.Lik.alsjeblieft.het.knopje.van.een.zebrapad.En.hou.alsjeblieft.jullie.smoel’. Daar distantieert het bedrijf zich nu van. ,,Dat hebben we in de emotie gezegd, dat hadden we niet moeten doen.’’

Volgens Van der Heide lijdt zijn bedrijf niet onder de kritiek die nu vooral op sociale media losbarst. ,,Ik krijg alleen veel belletjes. We hopen nu weer aandacht te kunnen besteden aan wat belangrijk is. En dat er nog meer geld wordt opgehaald voor Het Rode Kruis. Dat kan nu ook via ’Lubag’ .

Quote

De redactie van Zondag met Lubach laat in een reactie weten als comedyprogramma op satirische wijze een visie te geven op actuele onderwerpen. ,,We baseren onze verhalen daarbij op bestaande journalistieke uitingen en openbare bronnen, waaruit we citeren.’’

,,We hebben ons voor een reactie van Rumag gebaseerd op hun eigen uitspraken - met bronvermelding - in een artikel van Quote. Deze (naar wij aannemen door Rumag gecontroleerde en gelezen) uitspraken komen niet overeen met het statement dat zij vanmiddag naar buiten hebben gebracht.’’

Draaiend houden

Lubach onderstreept dat in het artikel van Quote door een woordvoerder van Rumag beaamd werd dat een deel van de opbrengst van de shirts wordt gebruikt om het bedrijf draaiende te houden. ,,Eveneens werd een berekening van twee door Quote opgevoerde textielexperts over productie- en verzendkosten door de woordvoerder van Rumag bevestigd. Dit is de informatie die wij -nogmaals, met bronvermelding- hebben gebruikt in onze uitzending. Niks nieuws, kortom. ’’

,,Dat Rumag is ‘geschrokken’ van de inhoud van ons verhaal lijkt ons sterk. Gelijksoortige kritiek werd afgelopen week al dagenlang geuit op diverse social media. Rumags reactie toen was dat mensen ‘knopjes van zebrapaden moesten gaan likken’ en ‘hun smoel moesten houden’. We vinden het fijn om te lezen dat Rumag zich daar nu ‘van distantieert’.’’

Zondag met Lubach, tot slot: ,,Rumag stelt ‘volgens de regels van het wereldwijde web te spelen’. Dat die regels kennelijk betekenen dat je grappen van anderen mag stelen, vertalen en onder eigen naam kunt publiceren is ons niet bekend. Daarnaast staat het haaks op ons idee van creativiteit, hoeveel puntjes je er ook tussen zet.’’