Premium

Schrijfkunst Mortier ook in ’De onbevlekte’ weer wonderschoon

Erwin Mortier: ’De onbevlekte’. Uitg. De Bezige Bij, €20,99.

Vier sterren.

Twintig jaar geleden vestigde Erwin Mortier (1965) in een klap zijn naam als getalenteerd schrijver met zijn debuut ’Marcel’. Aan het woord kwam een tienjarig jochie dat gaandeweg ontdekt dat zijn dode oud-oom Marcel, naar wie hij vernoemd is en wiens foto trots op de buffetkast bij grootmoeder staat, als SS-soldaat gesneuveld is aan het Oostfront. In ’De onbevlekte’ keert Mortier nu terug naar deze Marcel. Volwassen geworden reist hij nog eenmaal naar de boerderij van zijn oma en probeert wijs te worden uit de kluwen van tegenstrijdige emoties rond oom Marcel: schaamte, trots en liefde.

De grote kracht van Mortiers schrijfkunst ligt nog steeds in zijn wonderschone, sensitieve formuleringen en in de trefzekere beelden die hij in weinig woorden oproept. Maar hij weet ook de dilemma’s voelbaar te maken als een dierbare verkeerde keuzes heeft gemaakt. De keus die Marcel maakte, had weinig met de nazi’s te maken, maar des te meer met zijn strijd voor het achtergestelde Vlaanderen. Het was een keus ’niet voor de Snor, maar voor ons vaderland’.

Het is een zware thematiek, maar Mortier weet het licht te houden en zelfs humor aan te brengen. Over de taarten die grootmoeder maakte en die volgens kleinzoon Marcel ’gedenkstenen van deeg’ waren, ’goudmijnen voor tandartsen of leveranciers van maagzout’.

Schrijfkunst Mortier ook in ’De onbevlekte’ weer wonderschoon