Premium

Ongezonde relatie met de therapeut

Ongezonde relatie met de therapeut

Er zijn van die podcasts die je, wanneer je er eenmaal aan bent begonnen, aan een stuk door wil blijven luisteren. ’The shrink next door’ is daar een van.

Stel: je bedrijf blijft maar met moeite overeind, je relatie loopt op de klippen en je ouders gaan dood. Dan heb je wellicht wel eens behoefte aan een goed gesprek, of zelfs professionele hulp. Bij Marty Markowitz was dat in 1981 het geval. Dus klopte hij aan bij psychiater Ike Herschkopf. Het blijkt de grootste vergissing die hij ooit maakte. Want Herschkopf is geen gewone psychiater, het is een machtswellusteling die het leven van Markowitz volledig beheerst en overneemt. En niet voor even, maar ruim 29 jaar lang.

’The shrink next door’ kwam tot stand doordat producent Joe Nocera bij toeval in gesprek raakte met de patiënt van Herschkopf. Die was aan het werk in de tuin van de buren in de peperdure wijk The Hamptons, bij New York. Nocera dacht met de tuinman van doen te hebben, maar Markowitz bleek de eigenaar van de kapitale villa. Hij speelde daar echter een ondergeschikte rol, want het huis werd bewoond door psychiater Herschkopf. Het bleek maar een van de uitwassen waarin de ongezonde relatie tussen therapeut en patiënt was uitgemond.

’Dr. Ike’ nam in die kleine dertig jaar het hele leven van Markowitz over en, zoals Nocera ontdekte, niet alleen dat van Markowitz. Laatstgenoemde werd volledig geïsoleerd van vrienden en familie en ook in financiële zin werd hij onder curatele gesteld. Als luisteraar geloof je bijna niet wat je hoort, maar het is toch allemaal echt gebeurd.

Eerdere podcasts van producent Wondery and Bloomberg verschenen al als verfilmde serie op Netflix. De zesdelige podcast waarover we het hier hebben is inmiddels door Apple aangekocht als tv-serie.

De podcast is onder meer te beluisteren via iTunes en Spotify. Na de zes delen verschenen nog twee updates, met onder meer beschouwingen over relaties tussen medici en hun cliënten.

Opera: Groter drama backstage

(Door: Nancy Ubert)

Is er in totaal drie jaar lang keihard en vol stress naar een wereldpremière toegewerkt, komt corona. Dat dramatische einde werd radiomaker Stef Visjager zomaar in de schoot geworpen bij haar podcastserie ’Making an opera’.

’Ritratto’, de nieuwe opera van Willem Jeths (de eerste Componist des Vaderlands) zou in maart in première gaan tijdens de vijfde editie van het Opera Forward Festival. Stef Visjager (ook host van Parel Radio bij NPO Radio 1, het programma dat mooie radio-documentaires en hoorspelen selecteert) mocht vanaf het prille begin achter de schermen kijken. Achttien maanden liep ze met haar opnameapparatuur rond op plekken waar wij nooit mogen komen om het maakproces van een compleet nieuwe opera te volgen. Van het eerste idee tot aan die uitvoeringen die er dus niet kwamen.

Het is een achtdelige podcastserie geworden. Elke aflevering van ’Making an opera’ alias ’Hoe het te maken in de opera’ doopte Stef, die zelf operaliefhebber is, om tot akte. Met ’Akte 1: Audities’ begint het. De kalender wijst november 2018 aan als de zangers van de Opera Studio mogen of moeten auditeren voor de wereldpremière van maart 2020. En zo komen talloze aspecten van het proces aan bod. Nietsvermoedend van het naderende onheil. Zoals ’Akte 6: Alles behalve een gouden slipje’ waarin decorontwerper Marc Warning zich zorgen maakt over couturier Jan Taminiau die duidelijk minder volgzaam is dan de ’doorsnee’ kostuumontwerper.

Zoals Stef al in de eerste akte belooft: ’De wereld achter de schermen van de opera kent zeker zoveel drama als de opera zelf’.

De generale kan op het nippertje nog zonder publiek gespeeld worden. Schrale troost: er is een video-registratie gemaakt. Heerlijk toetje na de podcastserie.

Ongezonde relatie met de therapeut